Om op een juiste manier gevonden te worden op Google, helpt het om te weten op welke woorden er naar jouw website gezocht moet gaan worden. Een zoekwoordanalyseis een belangrijk onderdeel van deze zoekmachineoptimalisatie (SEO) en helpt bij het identificeren van de zoekwoorden waarop jouw website gevonden wil worden. Het is een kapstok voor het creëren van relevante en waardevolle inhoud.
Wat is een zoekwoordanalyse?
Een zoekwoorden analyse is een proces waarbij je onderzoekt welke zoekwoorden belangrijk en relevant zijn voor jouw website of bedrijf; hoe vaak deze zoekwoorden worden gebruikt door zoekers op Google. Dit helpt je om te begrijpen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt om informatie over je of jouw product te vinden. Het helpt je te begrijpen welke producten of diensten ze zoeken en welke zoekwoorden jouw website moet bevatten om beter gevonden te worden in de zoekresultaten van Google.
Ook kan je via een goede zoekwoorden analyse bijvoorbeeld identificeren welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken, welke zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben (via welke woorden wordt het meest gezocht) en welke zoekwoorden bijvoorbeeld een lage concurrentie hebben.
Hoe een goede zoekwoorden analyse te maken
Er zijn online een paar prima tools om een goede zoekwoorden analyse te maken. Hello Marketing kan je daarin helpen je weg te vinden. Ook kan Hello Marketing in overleg die analyse voor je uitvoeren. Een zoekwoorden analyse kan onder andere uitgevoerd worden met verschillende tools zoals de Google Keyword Planner, SEMrush en Ahrefs. Deze tools geven je informatie over het zoekvolume, CPC (de kosten per click op een online advertentie), de positie van jouw concurrentie, enz. Deze informatie kan worden gebruikt om een lijst van zoekwoorden samen te stellen. Die lijst helpt jou dan weer met de juiste content van jouw website en meta-tags. Hierdoor kan de website beter gevonden worden door zoekmachines en zoekers.
Hier zijn een paar stappen die je kan nemen om zoekwoorden te analyseren voor Google:
Stel sowieso eerst je doelen: voordat je begint met een zoekwoorden analyse is het belangrijk om je doelen te stellen. Wat wilt je bereiken met jouw website? Wilt u meer verkeer, meer leads of meer verkoop?
Brainstorming: Maak een lijst van woorden en uitdrukkingen die relevant zijn voor jpouw website of bedrijf. Dit kan je helpen bij het bedenken van zoekwoorden die je nog niet eerder had overwogen.
Klantenonderzoek: Praat met je klanten en vraag hen naar de zoekwoorden die ze gebruiken om jouw producten of diensten te zoeken.
Gebruik de Google Keyword Planner: deze tool kan je helpen bij het ontdekken van relevante zoekwoorden en zoekvolumes voor jouw website.
Gebruik Google Trends: deze tool kan je helpen om de populariteit van jouw zoekwoorden in de tijd te volgen en de trend van deze zoekwoorden te analyseren.
Gebruik Google Suggest: voer een zoekopdracht in op Google en kijk naar de suggesties die verschijnen onder de zoekbalk. Dit zijn zoekwoorden die vaak worden gebruikt in verband met de zoekopdracht die je hebt ingevoerd.
Analyseer de zoekwoorden van concurrenten: gebruik een tool zoals SEMrush of Ahrefs om de zoekwoorden te analyseren waarop de concurrenten van jouw website gevonden worden.
Zoekwoorden analyse tools: Er zijn vele tools beschikbaar zoals Keywords Everywhere, KWFinder en Long Tail Pro die je kunt gebruiken om relevante zoekwoorden te vinden.
Gebruik Google Analytics: ga naar het tabblad ‘Verkeer’ en vervolgens naar ‘Organisch verkeer’ en ‘Zoekwoorden’ om te zien via welke zoekwoorden verkeer naar jouw website wordt geleid.
Gebruik zoekwoorden in de titel tag, meta-omschrijving en headings: voeg zoekwoorden toe aan de titel tag, meta-omschrijving en headings van jouw website om zoekmachines te laten weten waarover de pagina gaat.
En zoals zo vaak in de wereld van SEO: houd er rekening mee dat de zoekwoorden analyse een continu proces is en dat je regelmatig jouw zoekwoordenlijst moet updaten en optimaliseren. Gebruik de zoekwoorden die je hebt gevonden via deze zoekwoorden analyse om de inhoud, meta-tags en andere belangrijke onderdelen van jouw website aan te passen en zo jouw ranking en zichtbaarheid op Google te verbeteren.
We staan voor je klaar!
Onze specialisten staan altijd voor je klaar. Zelfs in het weekend!
Wil je meer weten over de mogelijkheden en wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op!