Webshop beginnen en waar je op moet letten
Er zijn tal van webshops in Nederland en vrijwel elk idee kan worden omgezet in een webshop wat tal van mogelijkheden biedt. We leven in een tijdperk dat je van je idee je verdienmodel kunt maken en niet meer afhankelijk hoeft te zijn van een verkooppunt. Voordat je een webshop begint moet je goed nadenken over de mogelijkheden, de kansen, de markt en het verdienmodel. Hoe goed je idee ook is, het moet uitvoerbaar blijven.
Slechts een kleine groep heeft er een Full time baan aan. Dit betekent dat er tal van webshops zijn die niet per definitie goed lopen, al schreeuwt vrijwel iedereen dat zijn of haar webshop zo succesvol is, slechts een kleine groep kan er dus van leven. Waar moet je op letten? We leggen het je uit!
7 tips voor het starten van je webshop
Voordat je een webshop start moet je de markt goed in kaart hebben gebracht. Waar liggen de mogelijkheden? Waar liggen de kansen en hoe ziet jouw doelgroep er uit? Onderstaande een kort stappenplan waar je zoal aan moet denken:
- Stel een bedrijfsplan op en maak een grondige analyse
- Maak van tevoren een begroting en vraag goed na wat alles kost. Een gratis webshop klinkt in het begin heel aanlokkelijk maar wanneer je website aangepast moet worden, of je wilt beter vindbaar zijn in Google dan zijn hier kosten aan verbonden. Zoek van tevoren dus goed uit wat het allemaal gaat kosten.
- Zorg voor een goede concurrentieanalyse. Bepaal wat je kansen zijn, waar de markt zich heen ontwikkelt en waar de mogelijkheden liggen.
- Maak een plan van aanpak en zorg voor goede content. Schrijf elke dag of om de dag een blog over jouw product. Dit kan een leuk verhaal zijn over het gebruik, onderhoud of zelfs een klantenverhaal. Zolang het gerelateerd is aan jouw product is het winst om zoveel mogelijk content te schrijven.
- Afbeeldingen zijn belangrijk. Zorg voor goede productafbeeldingen en maak de fotos zelf voor een goede en realistische weergave van het product.
- Denk aan je aftersales! Een groot deel van de bestelde artikelen komen beschadigd of onbeschadigd retour. Dit vergt een goede logistieke afhandeling.
- Zorg voor een snelle afhandeling van je klantenservice. Veel klanten zijn veeleisend en willen vaak de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs, voordat ze iets kopen willen ze dan ook alles weten over het product. Zorg daarom voor een snelle communicatie en afhandeling van de vraag en eventueel later de klacht.