Wat maakt een goede bedrijfsfilm?
Steeds meer bedrijven kiezen er voor om een bedrijfsvideo te laten maken van hun bedrijf, product of dienst. Een video zegt veel meer dan woorden en je kan naast beeld en geluidsmateriaal ook tekst toevoegen.
Maar wat maakt nu een goede bedrijfsvideo?
Een goede bedrijfsvideo zorgt ervoor dat jouw doelgroep een levendig beeld krijgt van wat jouw bedrijf doet, wat het product is of de dienst die je levert. Belangrijk hierbij is dat de video duidelijk is en niet langdradig. Mensen hebben een korte spanningsboog en daarom is het van belang om er voor te zorgen dat ze geïnteresseerd blijven in de video, maar ook de juiste informatie geeft die ze nodig hebben. Hierin zijn een aantal onderdelen van essentieel belang.
Boodschap
Zo is het belangrijk om de boodschap die je wilt overbrengen zo kort en krachtig mogelijk over te brengen. Vaak wordt er te veel informatie in een video gestopt waardoor het onoverzichtelijk wordt en verwarrend voor potentiele klanten. Je kan er beter voor kiezen om 1 of twee kort maar krachtige boodschappen in je video terug te laten komen dan extreem veel informatie waarna je potentiele klant niet direct weet wat hij/zij met deze informatie moet.
Bereik je doelgroep
Belangrijk is het hiernaast ook om de doelgroep in de eerste seconden van de video te bereiken doordat de spanningsboog van mensen niet zo hoog is slaan ze de eerste informatie die zichtbaar is sneller op dan informatie die op het einde van de video zichtbaar is. In de eerste seconden bepaalt de kijker namelijk of het ook de moeite is om de video af te kijken. Hierbij wordt vaak de 20 seconden regel gebruikt. Dit doe je door een herkenbare situatie of probleemstelling te laten zien waardoor de doelgroep zich aangesproken voelt. Wanneer je hierna je bedrijf, product of dienst als oplossing laat zal deze aandacht leiden tot activatie en activatie zal uiteindelijk weer leiden tot actie en dat is waar je het uiteindelijk voor doet.
Zet emotie in
Naast feitelijke informatie is het ook belangrijk om emotie in te zetten. Emotie hoeft niet direct in de video zichtbaar te zijn, maar kan ook door middel van muziek ingezet worden. Een bedrijfsvideo is er om jouw bedrijf, product of dienst op een goede manier te laten zien dus zorg hiervoor dan ook dat de video prettig kijkt en een positieve indruk achterlaat.
Maak je bedrijfsvideo tijdloos
Je kan er het beste voor kiezen om je bedrijfsvideo tijdloos te maken, omdat je niet jaarlijks een nieuwe bedrijfsvideo wilt laten maken. Hierbij is het belangrijk om te kijken welke mensen en afdelingen eventueel in beeld komen. Wanneer je de belangrijkste kernwaarden van je organisatie, product of dienst laat zien is dit voor de lange termijn zeker nuttig.