Social media marketing is vooruitkijken. De feestdagen zijn mooie gelegenheden om op social media aan te haken. Pepernoten liggen al vanaf september in de winkel. Speelgoedboeken zijn al gedrukt. De marketing rondom sinterklaas start op tijd. Het roept een gevoel bij je op. Je bent al bezig met cadeautjes die je wil gaan kopen. Het gaat langzaamaan in je hoofd zitten. Maar hoe zit het met je social media plan rondom de feestdagen? Hoe wil jij met je bedrijf zichtbaar zijn? Lees hier wat je kunt doen om je goed voor te bereiden.
Start op tijd met het voorbereiden van je social media post rondom de feestdagen
Uiteraard adviseren we je niet om in september al een bericht over sinterklaas te posten. We adviseren je om op tijd na te denken wat je rondom de feestdagen wilt communiceren. Zorg voor goede inspiratie. Welke onderwerpen zijn op dit moment hot topic. Waar zie je een haakje voor jouw bedrijf? Wat posten concurrenten? Welke posts waren de afgelopen jaren rondom de feestdagen favoriet? Doe zelf eerst research voordat je met je eigen plan aan de slag gaat. Brainstorm hierover met anderen om tot een goede boodschap te komen.
Bedenk vooraf welke boodschap je aan je (toekomstige) klanten over wil brengen.
Inspiratie helpt je een doel te kiezen voor je boodschap. Wat wil je bereiken? Wil je klanten informeren, inspireren of amuseren. Je doel bepaalt welke boodschap je gaat vertellen. Heb je een doel bepaald? Bedenk dan wat je wil vertellen en op welke manier. Een boodschap overbrengen via Social media kan in de vorm van tekst, (grafisch) beeld of een sprekende bedrijfsvideo. De juiste content is nodig om aansprekend te zijn. Zeker rondom de feestdagen moet hier extra de nadruk op liggen. Er wordt tenslotte heel veel gepost en jij wil hiertussen opvallen.
Maak per post een werkplan
Wanneer je weet wat je rondom de feestdagen wil bereiken met je posts kun je aan de slag met je werkplan. Deel je verhaal op in meerdere post. Kies een begin- en een einddatum. Bepaal hoeveel berichten je in die periode wil plaatsen. Vervolgens maak je per post een werkplan. Een werkplan is een kort plannetje waarin je beschrijft wat je met je post wil bereiken.
Vul in je werkplan het onderwerp, de doelgroep en het doel in.
- Onderwerp – Bedenk waar je over gaat schrijven, wat past bij het social media doel van die post.
- Doelgroep – Bedenk vooraf voor welke doelgroep je de post schrijft. Je kan namelijk meerdere doelgroepen hebben. Bijvoorbeeld klanten, leveranciers, werknemers. Een post is altijd bedoeld voor één doelgroep. Anders bestaat de kans dat diegene die je wilt bereiken juist afhaakt.
- Doel – Bepaal het doel van de post. Wil je de doelgroep informeren, interesse wekken of motiveren
Je hebt nu meerdere werkplannen uitgeschreven. Per werkplan maak je een keuze welke content in de vorm van beeld of video je aan de post toevoegt. Vervolgens kun je gaan schrijven. Lees hier hoe je een goede social media post schrijft.
Plan je posts vooraf in
Wanneer je op tijd start heb je voldoende tijd om goede berichten te schrijven en de juiste content te verzamelen. Dit kun je dan vervolgens inplannen. Tijdens de feestdagen wordt er veel gepost, het is dus belangrijk om het juiste moment van posten te bepalen. Hier kun je vooraf over nadenken. Maar je moet ook bijsturen op de dag dat je post wil plaatsen. Je wil altijd op een actualiteit in kunnen spelen. Stel je voor dat we een witte kerst krijgen, dan wil je daar toch een passende foto bij hebben. Zorg dus ook dat je altijd content achter de hand hebt.
Social Media Marketing uitbesteden
Gelukkig hoef je het niet allemaal alleen te doen. In tegendeel zelfs. Je kan je social media marketing uitbesteden aan een expert zoals Hello Marketing. Wanneer jij bezig bent met het verwerken van je online aanvragen, zorgen wij ervoor dat je social media-account actueel blijft.