Marketing voor webshops
Nederland kent ondertussen meer dan 100.000 webshops in verschillende product categorieën. In veel gevallen zijn het kleinere webshops die de online verkoop erbij doen, maar ook is er een grote groep waarbij online verkopen de primaire inkomsten zijn. Belangrijk is het om de juiste vorm van marketing te gebruiken bij de soort webshop. Belangrijk is het om te beginnen bij het begin en dat is zorgen dat je webshop geoptimaliseerd is.
Webshop optimalisatie
Wanneer u hoger wilt scoren in Google is het belangrijk dat de site geoptimaliseerd is. Het is belangrijk dat zowel bezoekers als zoekmachines eenvoudig over de webshop kunnen navigeren. Aspecten zoals laadtijd, inhoud van content en gebruiksgemak zijn hierin enorm belangrijk. Een zoekmachine wilt aan bezoekers de beste en meest relevante website laten zien.
Kies je voor SEO of SEA?
SEO (Search Engine Optimization)
SEO staat ook beter bekend als zoekmachineoptimalisatie. Met SEO zorg je ervoor dat je webshop hoger gaat scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Deze organische zoekresultaten zijn kosteloos verkregen waardoor het een goede aanvulling is voor je marketing strategie.
SEO is minder belangrijk voor een webshop waar de inkomsten secundair zijn en wanneer er een specifiek product wordt verkocht. Wanneer een webshop een primaire inkomstenbron heeft uit de online verkoop is SEO wel van belang. Vaak verkopen ze producten die vrij algemeen zijn en vindbaar zijn op meerdere webshops. Hierin is het belangrijk om goed vindbaar te zijn in zoekmachines zodat bezoekers jouw webshop snel kunnen vinden.
SEA (Search Engine Advertising)
Zoekmachine adverteren is een erg krachtig marketinginstrument. Je kan namelijk zelf bepalen waar en welke klant de advertentie gaat zien. Belangrijk hiervoor is om een zoekwoordonderzoek te doen en te analyseren op welke zoekwoorden de advertentie zichtbaar zal zijn. Daarnaast kan je ook hierdoor bepalen op welke devices en welke locatie de advertentie getoond moet worden. Hierdoor kan je gericht potentiële klanten aantrekken.
De advertentie plaatsen is zelf gratis, maar blijft online staan aan de hand van het aantal clicks. Voor deze clicks betaal je een vastgesteld bedrag, wanneer je dit van te voren bepaald zal je ook niet voor verassingen komen te staan. Deze optie is zowel geschikt voor kleinere webshops als grotere webshops.
Social Media voor je webshop
Er wordt steeds meer gekeken op Social Media dus hierin kan je veel winst behalen door er voor te zorgen dat je deze kanalen bijhoudt. Zo heb je verschillende Social media kanalen zoals Instagram en Facebook. Bij Instagram draait het meer om de foto’s die worden geplaatst met een kleine beschrijving terwijl bij Facebook het meer draait om de tekst met een passende afbeelding. Door ervoor te zorgen dat je je Social media kanalen bijhoudt creëer je niet alleen naamsbekendheid, maar ook een vertrouwd gevoel aan de bezoekers.