5 tips om zelf aan de slag te gaan met Contentmarketing
Bij contentmarketing gaat het om het creëren en verspreiden van waardevolle content voor jouw doelgroep. Met deze content wil je de zoekvraag van de doelgroep beantwoorden. Je wil van meerwaarde zijn en de doelgroep aan je binden. Content kan in verschillende vormen gemaakt worden. Denk hierbij aan blogs, (YouTube) video’s, podcasts, animaties, infographics, reels, e-books en presentaties. Je kiest een vorm van content wat bij je merk en bij je doelgroep past. Maar welke content past bij je doelgroep en welke content past bij je bedrijf? Lees in deze blog 5 tips om zelf aan de slag te gaan met contentmarketing.
De 5 gouden tips voor contentmarketing
- Weet wie je doelgroep is en wat de zoekvraag is
Breng in kaart wie je doelgroep is en wat de zoekvraag is. Wanneer je dit duidelijk in kaart hebt gebracht kun je de zoekvraag op verschillende manieren beantwoorden. Bijvoorbeeld doordat je een blog over dit onderwerp schrijft of omdat je er een video over maakt. Het is belangrijk dat je goed weet welke informatie je doelgroep nodig heeft. Wanneer jij in deze informatiebehoefte kan voorzien, zal de (toekomstige) klant eerder een product bij jou afnemen. Je wordt dan gezien als professionele speler, die indruk maakt.
- Maak gebruik van storytelling
Bij de verkoop van een product of dienst zorgt het verhaal eromheen voor de beleving. Veel producten en diensten worden tenslotte aangeboden door meerdere leveranciers. Vertel een verhaal en laat klanten dit voelen en ervaren. Dat beïnvloedt op een positieve manier het gevoel over je product of dienst. Zorg ervoor dat je je verhaal doortrekt in al je content, zowel in geschreven tekst als in video content. Dan creëer je een compleet beeld.
- Zorg voor een goede huisstijl
Content kan op verschillende manieren vormgegeven worden. Het is echter belangrijk dat jouw specifieke content herkend wordt. Voor het delen van content kun je gebruik maken van diverse kanalen. Het is dan nog belangrijker dat deze content op elkaar afgestemd is en past bij de stijl die je uit wil stralen. Daarmee versterk je ook weer je verhaal.
- Maak een keuze in de content vorm
Wanneer je duidelijk hebt welke zoekvraag je wil beantwoorden kies je daar passende content bij. Maak een keuze uit video of tekst en wissel af. Het is belangrijk om niet altijd alleen tekst te schrijven maar ook om niet alleen maar video’s te maken. Wissel ook af in de lengte van video’s en teksten. Op die manier zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk mensen aanspreekt.
- Maak verrassende content
Nieuwe en bestaande klanten kun je aan je merk binden door ze te blijven verrassen. Gebruik humor, daar waar mogelijk. Zorg ervoor dat ze uitkijken naar een nieuwe video of blog. Deel daarbij informatie die voor je volgers waardevol is. Geef bijvoorbeeld gratis advies, recepten, workouts etc. Hiermee creëer je een gunfactor. Wanneer je content te vanzelfsprekend wordt zijn mensen geneigd volgende berichten niet meer te lezen.
Het creëren van goede en professionele content neemt veel tijd in beslag. Wij hebben de expertise in huis en helpen je hier graag mee op weg.